Faraon. Poetyka filmu

 

Tytuł rozdziału: „Sonorystyka filmu Faraon

 

O książce:

Monografia filmu Faraon Jerzego Kawalerowicza przygotowana w ramach prac Zespołu Badań nad Filmem pod redakcją naukową Seweryna Kuśmierczyka (680 stron). Rozdziały analityczno-interpretacyjne zostały poświęcone warstwie plastycznej obejmującej scenografię i rekwizyty (z uwzględnieniem okresu przygotowań), reżyserii i grze aktorskiej, środkom wyrazu należącym do sztuki operatorskiej, aspektom montażu filmowego, ukształtowaniu warstwy sonorystycznej, analizie obecnej w filmie muzyki.

Przyjęta formuła monograficzna rozszerza perspektywę czasową spojrzenia na dzieło. Szczegółowa analiza elementów poetyki filmu, jego struktury i kompozycji, obejmująca także zagadnienia realizacyjne i warsztatowe, została uzupełniona rozprawą poświęconą problematyce ekranizacji powieści Bolesława Prusa, analizującą nowele filmowe, kolejne wersje scenariusza i scenopis wraz z ich porównaniem z pierwowzorem literackim. Osobne rozdziały omawiają recepcję filmu w Polsce i zagranicą, różnice pomiędzy dwiema reżyserskimi wersjami filmu oraz zagadnienia rekonstrukcji cyfrowej Faraona. Rozdziały dopełniają się wzajemnie dzięki zastosowaniu wspólnej metodologii – analizy antropologiczno-morfologicznej.
W monografii zostały wykorzystane bardzo liczne materiały archiwalne oraz wręcz bezcenna wiedza źródłowa zgromadzona przez autorów rozpraw w czasie rozmów przeprowadzonych z reprezentującymi różne zawody filmowe twórcami Faraona.

Autorzy rozdziałów: Robert Birkholc, Ewa Czachorowska-Zygor, Wojciech Kabarowski, Agnieszka Korycka, Seweryn Kuśmierczyk, Michał Mróz, Jacek Pająk, Beata Pieńkowska-Wyżyńska, Paweł Stroiński.

 

Faraon. Poetyka filmu