Tytuł rozdziału: „Bohater w świecie dźwięków. Audiowizualność postaci w filmie Imagine Andrzeja Jakimowskiego”
O książce:
Książka jest zbiorem dziewięciu obszernych i dogłębnych rozpraw analityczno-interpretacyjnych poświęconych głównym bohaterom filmów Strategia pająka Bernardo Bertolucciego, Samotny głos człowieka Aleksanda Sokurowa, Ryś Stanisława Różewicza, Pociąg Jerzego Kawalerowicza, Jasminum Jana Jakuba Kolskiego, Aguirre, gniew boży i Fitzcarraldo Wernera Herzoga, Niewinni czarodzieje Andrzeja Wajdy, Imagine Andrzeja Jakimowskiego oraz wybranym animowanym filmom propagandowym z okresu II wojny światowej.
Są to kompleksowe odczytania filmowego bytu postaci, osadzające je w przestrzeni i czasie, w prawidłowościach kulturowych, uwzględniające świat doznań wewnętrznych, a także szczegółowe studia zadań wypełnianych przez określone środki wyrazu (m.in. grę aktorską, kostiumy, sztukę operatorską, muzykę, dźwięk) w budowaniu świata filmowych bohaterów i tworzeniu relacji pomiędzy rzeczywistością ekranową a światem pozafilmowym.
Wszystkie rozprawy są efektem pracy badawczej łączącej metodę analizy antropologiczno-morfologicznej i wiedzę filmoznawczą z wiedzą i wrażliwością antropologiczną.
Autorami rozpraw są młodzi filmoznawcy i kulturoznawcy, absolwenci studiów w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.
Nagroda Rektora UW, 2015 (łącznie z książką Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym).
Książka jest zbiorem dziewięciu obszernych i dogłębnych rozpraw analityczno-interpretacyjnych poświęconych głównym bohaterom filmów „Strategia pająka” Bernardo Bertolucciego, „Samotny głos człowieka” Aleksandra Sokurowa, „Ryś” Stanisława Różewicza, „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, „Jasminum” Jana Jakuba Kolskiego, „Aguirre, gniew boży” i „Fitzcarraldo” Wernera Jerzoga, „Niewinni czarodzieje” Andrzeja Wajdy, „Imagine” Andrzeja Jakimowskiego oraz wybranym animowanym filmom propagandowym z okresu II wojny światowej.
Są to kompleksowe odczytania filmowego bytu postaci, osadzające je w przestrzeni i czasie, w prawidłowościach kulturowych, uwzględniające świat doznań wewnętrznych, a także szczegółowe studia zadań wypełnianych przez określone środki wyrazu (m.in. grę aktorską, kostiumy sztukę operatorską, muzykę, dźwięk) w budowaniu świata filmowych bohaterów i tworzeniu relacji pomiędzy rzeczywistością ekranową a światem pozafilmowym